Katja Rajala, Tutkija, LIKES Yläkoulun hierarkiat ja nuorten kouluyhteisöasema liikkuvamman koulupäivän taustalla
Koulu
synnyttää monenlaisia tunteita niin nuorissa kuin aikuisissakin. Tässä
työpajassa kiinnitämme huomiota yläkoululaisten kokemaan kouluyhteisöasemaan
eli siihen, kuinka nuori kokee oman sosiaalisen asemansa koulussa suhteessa
muihin nuoriin. Nuorten kokema kouluyhteisöasema voi vaikuttaa nuorten
mieltämiin toimintamahdollisuuksiin esimerkiksi välitunneilla. Se voi olla
koulupäivän aikaisen liikkumisen mahdollistava tai estävä tekijä. Puhumme myös
siitä, kuinka nuoret kokevat saavansa tukea vanhemmiltaan, luokkakavereiltaan
ja opettajiltaan. Nämä tuntemukset ovat yhteydessä nuorten kokemaan
kouluyhteisöasemaan. Työpajan aiheet liittyvät vahvasti koulussa vallalla
oleviin erilaisten ryhmien välisiin hierarkioihin. Pohdimme tämän pohjalta
aktiivisemman koulupäivän edellytyksiä yläkoulussa sekä oppilaiden että koulun
henkilökunnan näkökulmasta. Työpaja on sopiva sekoitus luentoa, yhteisiä
keskusteluja sekä pienemmissä ryhmissä juttelua.