Eija Laasonen-Tervaoja, DiveEd-suunnittelija, Oulun yliopisto, KTK
Kieli- ja kulttuuritietoinen ajattelutapa opetuksessa
Kielitietoisuus? Kuka
puhuu koulua arkikielenään? Kulttuuritietoisuus? Miten kulttuuri vaikuttaa
koulussa? Kenen heiniä moiset tietoisuudet ovat?
Tässä työpajassa
pureudumme kulttuurisesti vastuulliseen pedagogiikkaan tarkastelemalla, miten
kulttuuri vaikuttaa opettajan tapoihin, ajatuksiin ja opetukseen. Mietimme
yhdessä ja erikseen sekä kulttuurisia käytänteitä (esim. kenkien tai
ruokailuvälineiden käyttö) että kulttuuri-identiteettiä (esim. etninen tai
sosioekonominen tausta). Pureskelemme työpajassa myös tietoa kielistä ja
rakenteista, tietoa oppiaineiden ja koulun kielistä sekä monikielisyydestä ja
sen tukemisesta – opetussuunntelman perusteiden (2014) mukaanhan jokaisen opettajan
pitää olla kielellinen malli ja oman oppiaineensa kielen opettaja.
Tärkeintä kieli- ja
kulttuuritietoisessa opetuksessa on kieli- ja kulttuuritietoinen ajattelutapa –
hyvät käytänteet seuraavat perässä. Kouluarjessa on kuitenkin jo lukuisia
koeponnistettuja ja hyväksi havaittuja kieli- ja kulttuuritietoisia
käytänteitä. Niitä riittää jaettavaksi tässä työpajassa!